Als kinder- en ontspanningscoach en leerkracht, ben ik gespecialiseerd in het (individueel of in groepjes) begeleiden van leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte. Dit doe ik in het regulier (basis)onderwijs, in het speciaal (basis-) onderwijs en de kinderopvang (BSO).
Individuele begeleiding kan aangevraagd worden door school, in samenspraak met ouders. Samen met ouders, leerling en school wordt er gekeken naar de (multidisciplinaire) zorgvraag en wordt er een individueel behandelplan opgesteld. Wat heeft het kind nodig? Samen werken we aan de zorgvraag op een ontspannen en laagdrempelige manier. Het positieve uit de leerling naar boven halen, samen kijken naar zijn/haar kwaliteiten en focussen op hun vermogen i.p.v. hun onvermogen. Op die manier de leerling weer in zijn/haar kracht zetten. Leerkrachten en ouders zijn nauw betrokken bij het begeleidingstraject. Tussendoor vinden er evaluatiemomenten plaats en wordt de begeleiding afgesloten met een eind-adviesgesprek.
De begeleiding is:
– Oplossingsgericht a.d.h.v. doelen
– Kort- of langdurig
– Op maat en volgt het tempo van de leerling
– Individueel of in een klein groepje
– In en buiten de klas
– Vanuit eigen talenten en kwaliteiten van de leerling.
Op een laagdrempelige manier een steuntje in de rug o.a. bij:
* Overprikkeling/ prikkelverwerking
* Omgaan met emoties (bijv. boze buien)
* Ontspanning & mindfulness
* (hoog) gevoeligheid
* Faalangst
* Vol hoofd
* Concentratieproblemen
* Minder zelfvertrouwen
* Uitvallen in de klas
* Sociaal-emotionele problemen
De leerling is het kompas en die volgen we samen.